Meer duidelijkheid voor jou als huurder over de servicekosten
Goed nieuws voor jou als (toekomstig) huurder! Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting wil dat de...
Een woning kopen of verkopen is een heel spannend moment in jouw leven. En dan wil je natuurlijk worden bijgestaan door een vakkundige en professionele VBO-makelaar die de emotionele lading van zo'n traject begrijpt, over actuele kennis van de markt beschikt en duidelijk en prettig met je communiceert. VBO-leden dienen zich daarom aan de beroeps- en gedragscode te houden en in dit artikel leggen we uit wat dat precies inhoudt en waarom dit zo belangrijk is.
De beroeps- en gedragscode van VBO, een branchevereniging die al sinds 1985 bestaat, legt voor onze makelaars, taxateurs en huurbemiddelaars het fundament vast voor professioneel en ethisch handelen binnen de vastgoedsector. Het document richt zich op drie hoofdprincipes: deskundigheid & dienstverlening, open houding en eerlijke communicatie, met bijzondere aandacht voor de verkoop van woningen.
Wanneer je met een VBO-makelaar in zee gaat, weet je dus dat je kunt rekenen op iemand die professioneel, transparant en servicegericht is. Zodat je je prettig voelt bij het spannende traject van een woning kopen of verkopen en goed geïnformeerd wordt. Zo sta jij ook een stuk sterker in de onderhandeling. Als je een makelaar, taxateur of huurbemiddelaar van VBO inschakelen
Hieronder nemen we alvast de belangrijkste zaken uit de beroeps- en gedragscode met jou door:
Dit betekent dat de bij VBO aangesloten makelaars en taxateurs hun vakkennis up to date houden. Hiervoor volgen zij verplichte cursussen en bijeenkomsten, waarbij ze jaarlijks een bepaald aantal punten moeten halen: de Permanente Educatie. Schakel je een VBO-makelaar in, dan weet je dus dat je met iemand te maken krijgt die op de hoogte is van de meest recente ontwikkelingen op de markt. En hoe je dat het beste kunt vertalen naar bijvoorbeeld het doen van een eerste bod op een huis of het aanvragen van duurzaamheidssubsidie.
Andere voorbeelden: VBO-leden zijn ondere andere verplicht gebruik te maken van de meeste recente versies van de standaardcontracten van VBO. Ook hebben zij een zogeheten zorgplicht om relevante informatie over de woning die jij op het oog hebt, kenbaar te maken en op juistheid te onderzoeken. Natuurlijk wel handig als alles klopt!
Hier komt het erop neer dat een VBO-lid alleen jouw belangen als consument beschermt en bevordert en dus niet tegelijkertijd voor twee partijen werkt die met elkaar tot een overeenkomst willen komen. Het is immers niet de bedoeling dat de VBO-makelaar een tweezijdige courtage binnen een transactie/dienst rekent. Die open houding zorgt voor optimaal vertrouwen bij jou als consument.
Verder moet je bij een 'open houding' denken aan overzichtelijke en gespecificeerde declaraties over de verleende dienst. Bij het kopen van een huis komen nogal wat kosten kijken en dan wil je natuurlijk wel weten wat je waarvoor betaalt. En mocht er dan toch een klacht zijn, dan probeert een VBO-makelaar, zoals het een professioneel beroepsoefenaar betaamt, tot een oplossing te komen.
Indien jij wenst een bod uit te brengen op jouw droomwoning, dan is een VBO-makelaar verplicht om te laten weten of er nog biedingen kunnen binnenkomen of dat de onderhandelingen met iemand anders al gaande zijn. Een ander belangrijk punt is het vertrouwelijk omgaan met informatie. VBO-leden nemen de privacywetgeving in acht bij het registreren van alle (persoons-)gegevens en handelen in de uitoefening van hun beroep en als privépersoon eerlijk en integer.
In de beroeps- en gedragscode staat bijvoorbeeld dat jij als verkoper zelf bepaalt welk verkoopproces je hanteert. Een VBO-verkoopmakelaar adviseert hierin vanuit jouw belang door jou verschillende opties te geven en de voor- en nadelen van verschillende methodes te bespreken. Een eventuele overstap naar een ander verkoopproces wordt altijd aan jou als verkoper voorgelegd ter akkoord.
Verder bestaat er tijdens het hele verkoopproces geen verschil in informatie tussen jou en de verkopend makelaar van VBO. Hiervoor worden vooraf duidelijke afspraken gemaakt, zodat je als consument weet op welke manier en wanneer je een update ontvangt. Het uitgangspunt is dat alle informatie realtime met jou wordt gedeeld.