Het risico van overbieden dat kopers vaak vergeten
In deze overspannen woningmarkt zijn potentiƫle kopers vaak bereid tot overbieden, want de concurren...
Je hebt de term 'stille verkoop' vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat houdt dit precies in en wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen voor jou als verkoper? En kun je als woningzoekende ontdekken wat er in de stille verkoop staat?
Stille verkoop
Zoals de term al doet vermoeden, wordt er bij stille verkoop niet publiekelijk geadverteerd. Je zult de huizen hier dus niet of minder snel op platforms en woningwebsites tegenkomen. En ook het opvallende reclamebord aan de gevel ontbreekt. Alleen geselecteerde makelaars en potentiële kopers zijn op de hoogte.
Er zijn verschillende redenen te bedenken voor de stille verkoop. Het kan zijn dat de verkopers niet op een schopstoel zitten en alle tijd willen nemen voor het proces, zodat ze zich kunnen focussen op gerichte potentiële kopers. Privacyredenen spelen ook vaak mee, want niet iedereen vindt het fijn om de verkoop van zijn/haar/hun woning aan de grote klok te hangen. Zeker als hier een minder leuke aanleiding voor is, zoals een echtscheiding.
Of in verband met ongewenste reacties of omdat de verkoper een bekende Nederlander is. En soms hebben verkopers gewoon geen trek in de stress die bij massale kijkdagen en bezichtigingen komt kijken of willen zij eerst even aftasten hoeveel interesse er is.
Positieve en negatieve aspecten
Als verkoper zitten er voor- en nadelen aan stille verkoop. De positieve en negatieve aspecten ervan zetten we hieronder nog even op een rijtje:
Voordelen
1. Privacybescherming. Het uitblijven van publieke bekendmaking voorkomt ongewenste aandacht en reacties. Je zult dus niet ineens mensen in je voortuin aantreffen die benieuwd zijn en zonder afspraak komen kijken in de straat.
2. Gerichte kopers. Alleen serieuze en geselecteerde geïnteresseerden worden benaderd. Gelukzoekers kom je niet of minder snel tegen en dat voorkomt ergernis en verspilde tijd en energie. En de exclusiviteit kan een hoger bod in de hand werken, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
3. Minder stress. Geen massale opendagen en bezichtigingsmomenten zorgen voor een rustiger verkoopproces.
Nadelen
1. Tijdsduur. Omdat de doelgroep van potentiële kopers kleiner is, zal het verkooptraject vermoedelijk langer in beslag nemen.
2. Verkoopprijs. Minder mensen krijgen de woning te zien en dus is er minder concurrentie. Overbieden zal minder snel voorkomen en dat kan de verkoopprijs ten nadele beïnvloeden.
3. Transparantie. Stille verkoop heeft een beetje een zweem van mysterie om zich heen. Potentiële kopers kunnen zich afvragen waarom deze verkoopmethode wordt gehanteerd en of alle informatie wel klopt en beschikbaar is. En door het ontbreken van publiekelijke advertenties, kun je minder goed inschatten hoe de woning in de markt ligt.
Wat te doen als potentieel koper?
Als woningzoeker is het mogelijk om te ontdekken wat het aanbod is in de stille verkoop. Je kunt je aanmelden voor exclusieve platforms of woningwebsites of raadpleeg jouw eigen vrienden- of kennissenkring. En last but not least: zoek contact met makelaars uit jouw omgeving! Zij hebben soms op hun website ook het aanbod in de stille verkoop staan.